Weer een reisverslag! - Reisverslag uit Granada, Spanje van Alexander - WaarBenJij.nu Weer een reisverslag! - Reisverslag uit Granada, Spanje van Alexander - WaarBenJij.nu

Weer een reisverslag!

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

30 Mei 2014 | Spanje, Granada

Hier even een update vanuit Granada.
Ik zie dat ik pas 2 dagen school heb uitgeschreven op het reisblog. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de (eerste) schoolweek alweer voorbij is. In deze midweek heb ik al zoveel meegemaakt en gezien. Hier even een (korte) omschrijving van de afgelopen dagen.
De afgelopen dagen ben ik het eetritme van mijn gastfamilie steeds meer gaan begrijpen. Uiteraard starten ze met een uitgebreid ontbijt. Dat uitgebreide mag je ook best letterlijk nemen trouwens. Ik heb vanochtend maar weer meegemaakt dat alles mag en kan tijdens het ontbijt zolang het maar koud en zoet is. Denk aan suikerbrood, geroosterd brood met jam (als we brood eten gaat het altijd) het rooster in, Cakejes, Speciale Granadacakjes, grote cakejes, kleine cakejes, muesli met melk, Chocoladestukjes met melk. Muesli en chocoladestukjes bij elkaar met melk, Chocolademelk niet te vergeten en dat was het wel zon beetje.
Op school krijgen we tot nu toe elke dag zo’n beetje nieuwe grammaticatijden naar ons hoofd geslingerd. Aan het begin kwamen de tijden nog redelijk bekend voor maar de tijden die we vandaag hebben gehad zijn veelal onregelmatig en binnen de onregelmatige verleden tijd zijn er ook weer onregelmatige die niet aan de onregelmatige norm voldoen. Juist ja……
De activiteiten zijn tot nu toe allemaal bevallen. Van mooie wandelingen in de natuur (met een wandeling van zo’n 4-5 uur ertussen), tot het bezoeken van het albyzin tot het bezoekn van bekende kerken.
Elke dag loop ik zo ongeveer in 20 minuten naar school. Ik kom vaak dezelfde mensen tegen (locals) en wat ik tot nu toe heb ervaren zijn de Spanjaarden erg open en vriendelijk.
Ook heb ik ondervonden dat de Spanjaarden Nederlanders erg interessant vinden en hier komt ook het stukje openheid bij kijken.
Zo raakte ik bijvoorbeeld in gesprek (jaja! In het spaans;)) omdat een jongen uit Spanje aan mij de weg vroeg naar een bekende bezienswaardigheid in het Albyzin. Toevallig wist ik dit en gaf hem antwoord. Toen hij hoorde dat ik uit Nederland kwam stonden er binnen no-time 20 jongens en meisjes van de middelbare school om me heen. Ze waren enorm geïnteresseerd en wilden van alles weten. Ze waren vandaag zelf de toerist in eigen land. Ook vandaag kwamen er 2 meisjes van de lokale middelbare school naar mij toe om te vragen of ze mij mochten filmen voor een schoolproject. Uiteraard speelde ik ook even de locale Spanjaard en antwoord open! Si en no problema
De Spanjaarden zijn naar mijn mening dan ook erg leergierig en sociaal. Ze willen alles van je weten en willen ook alles aan je vertellen. Zo vertelde mijn leraar van de week over het salaris van de Spanjaarden. Hier schrok onze klas enorm van. Het normale maandsalaris van de gemiddelde Spanjaard bedraagt namelijk € 900,- p.m.. Dit is in Nederland dus bijna het minimum jeugdloon!. Mocht je een rijke stinkerd in Spanje zijn verdien je € 1200,- p.m. Maar dat is echt een uitzondering. 30% van de Spaanse bevolking heeft geen werk en moet leven van het geld van de familie. Zonder familie overleef je het hier niet. Toen wij (Anne en ik) vertelde dat het topsalaris in Spanje het bijstandniveau in Nederland was reageerde de docent niet verbaasd. Hij zei: perooo…. in Nederland betaal je € 2,50 voor een klein biertje zonder tapas. Wij moesten lachen en gaven hem gelijk. Maar het blijft natuurlijk een triest verhaal.
Het middageten is hier uitgebreider dan het avondeten, maar allebei de maaltijden worden goed verzorgd met veel zout en uiteraard olijfolie!. Gelukkig ben ik gek op zout dus ik vind het eten tot nu toe heerlijk. Ook deze maattijden zijn trouwens zeer uitgebreid en er zal geen tekort zijn aan eten. Gisteren werd mij gevraagd om een typisch Spaans programma te kijken op televisie. Het bleek om een soort Spaanse versie te gaan van goede tijden slechte tijden. Ik begreep er niet veel van omdat het Spaans op televisie (uiteraard) veel sneller wordt gesproken dat het Spaans op school. Bovendien heb ik van de week naar een programma gekeken waarbij alles gesynchroniseerd werd. Ook dit schijnt normaal te zijn maar voor mij onbegrijpelijk. Moet je nagaan dat je de Spaanse taal die je nauwelijks verstaan en de Engelse taal die je redelijk goed verstaat door elkaar hoort. Je (ik) probeert je dan toch meer te focussen op het Engels.

Nou dit was het weer even voor vandaag!
Ik heb ook nog wat nieuwe foto’s geplaatst.

Hasta luego!!!
Saludos,
Alexander

  • 31 Mei 2014 - 10:04

    Johan:

    Hoi Alexander

    Wat gaat het snel, je bent alweer een week in Granada!
    Volgens ons heb je een onvergetelijke tijd en maak je mooie dingen mee.
    Wat we van te voren al aangaven, dit pakken ze je niet mee af, en we vinden het dan ook super voor je hoor!
    Iedere dag beleef je wel iets moois of doe je leuke activiteiten.
    Heb je al in het zwembad gelegen?. Van hardlopen zal wel niet veel komen met die hitte?
    Die aandacht voor jou als Hollander zal wel heel leuk zijn zeker als je al een beetje mee kan kletsen met ze.
    Jij hebt andere tijden maar hier gaan we al weer aan de koffie!:)
    Ja ik weet het jij denkt dat wij alleeeen maar koffie drinken.
    tot snel weer.
    groet Pa

  • 31 Mei 2014 - 21:14

    Chantal:

    Hoi Alexander,

    wat fijn om te horen dat jij het naar je zin heb in Granada! Ik vind het ook fijn om te lezen dat je het daar met die jongen (ook de andere van het gastgezin hoor) naar je zin heb :) :) :)


    HEEL VEEL LIEFS VAN JE ZUSIE CHANTAL!!!!!! :)

  • 01 Juni 2014 - 08:59

    Gerda:

    Buenos Dias Alexander,

    Ik kijk steeds met veel nieuwsgierigheid uit naar een nieuw verslag ontzettend leuk mooie foto's ook weer.Ik vroeg me af of sommige foto's in de Sierra nevada gemaakt zijn .Hoe bevalt de cursus is het wel bij te houden? volgens mij spreek je het al aardig. Hoe bevalt het spaanse leven jou?zien we je nog wel terug?
    tot het volgende verslag.
    Que tengan un buen día y disfrutar de ella
    Con amor Gerda

  • 01 Juni 2014 - 16:57

    Alexander :

    Hola!!!

    Gracias por sus reacciones!.

    Het zwembad het ik nog niet bezocht echter wel hardgelopen. WAAAAAUUUWWW!!! ik heb hardgelopen met de zoon (Antonio). En wat een prachtig gebied zeg!. We liepen midden in de bergen voor ongeveer een uur. Het leek Zuid-Afrika wel. Op een gegeven moment zei de zoon zelfs: Look a Snake! Ik keek hem aan zoals:O. Hij zegt dat de slangen niet giftig zijn en dat als ze je bijten je alleen een beetje pijn hebt. Aan het begin en einde van de rit lopen we door echt een ruig gedeelte van de berg. We zijn bijna aan het bergklimmen en de lucht brandt in m'n longen. Ik heb het gevoel dat ik elk moment dood ga. Op de terugweg valt de zoon bijna over een steen. Ik schrik en besluit extra goed op te letten. Nog geen halve minuut later lig in ook bijna met m'n giechel op de grond. Gelukkig zijn we allebei niet echt gevallen:). Vandaag hebben we weer hardgelopen maar dit keer door de stad. Vele toeristen keken ons aan van: die zijn hartstikke gek.

    De foto's zijn inderdaad genomen bij de Sierra Nevada. Echter helemaal aan de voet van de berg. Het water waar ik aan zit is dus hoogstwaarschijnlijk het smeltwater en vandaar ook zo helder. Ben je nog van plan om deze kant op te komen gerda?:).

    Heeey Chantal! Mis je me al een beetje??! Ik hoorde dat het schoolreisje maar een natte dag was:( Maar je hebt er wel van genoten.!

    Ik zie spreek jullie weer en wie weet Hasta Luego en Granada!

    Na het lezen van dit hebben jullie wel weer een (op zo'n Rotterdams) ''Bakkie'' verdiend.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Granada

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Juni 2014

Weer een update!

09 Juni 2014

Weekend alweer voorbij!

06 Juni 2014

Tweede schoolweek

30 Mei 2014

Weer een reisverslag!

27 Mei 2014

Tweede dag op school+ tour
Alexander

Actief sinds 16 Mei 2014
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 3714

Voorgaande reizen:

01 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Reis naar Madrid en Granada

16 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: